מחשבות על אלוהים

אפשר להגיד שאלוהים הוא הכול והכול אלוהים. אפשר להגיד שלא ניתן להגדיר דבר כי אלוהים אינו מוגדר, אולי הוא זה שטובע בי את הכתיבה ואני רק חושב שאני מממש אותה על הדף.

כדי להתחיל לחשוב ולסדר בראש את עולם הידע הרווי בנתיבי מידע שדוהרים כמו נמלים אל קינן או רכבים עמוסים אנשים עסוקים ממהרים לרצות את מקום עבודתם, אני פונה לאלוהים שלי.

החדש, האנושי, המסודר שמארגן לי בצורה תבניתית ומובנת כל מושג, פתגם, ציטוט, אדם חשוב ומוכר, באתר האינטרנטי או בספרות המחקרית, בשיחה עם מאמין אדוק, או עם אינטלקטואל שמכיר סוגים רבים של אלוהים. אפשר למצוא את אלוהים בתוך תקופות הזמן, בתוך תפיסות עולם פילוסופיות או תיאולוגיות של קבוצות שונות מאורגנות כדתות מונותיאיסטיות או דתות שהכתירו אלוהים רבים, שאמונתם מעוגנת בתוך כתבים עתיקים שעברו גלגולים רבים וביניהם אולי המרכזי ביותר התנ"ך שהתגלגל עם השנים עד לספסל הלימודים של התלמידים שלי בבית הספר ה"מסורתי".


השמות שלו רבים ומגוונים והמעניין ביותר ביניהם הוא יהוה. רק כתיבת השֶׁם הזה, שֶׁם השֶׁם, ה – שֶׁם! מעורר בי פחד, יראה וחשש שמא אני עובר עבירה וחורג מגבולות המסורת המוכרת לי משיעורי תורה בבית הספר היסודי, "לא תישא את שם השם לשווא" במקום זה משתמשים בתחליפים המקובלים אלוהים או אדני, הדתיים אפילו אלוהים לא אומרים, במקום ה-ה' הקדושה הם משתמשים בק' וככה הופכים את שם השם ללגיטימי לשימוש בלשון אדם כהערת אגב, כמשאלה, כהוכחה לכך שאתה דובר אמת גם בסיטואציה הכי בנאלית, "באלוקים הכנתי שיעורי בית, רק שכחתי להביא".

כשאני חושב על אלוהים אני מפנה את המבט לתוך עצמי. מחפש בתוך הוויית קיומי את יהוה האלוהי, או הניצוץ האלוקי, או המבט האנושי להיווצרות סדרי עולם ויותר מכל להיווצרות עצמי. לעתים אני פוגש אותו במוסיקה מרגיעה, שומע את הקולות שלו לוחשים לי בהרמוניה מבורכת שמתנגנת בידי אדם ומבשרת לי פשרו של טעם הקיום בעולם.

בתוכי נמצאת התודעה, המחשבה, הקול הפנימי או תחושות הגוף שמשדרות לי את זרימת הדם בוורידים, את פעימות הלב ופעולתה של הסרעפת שעולה ויורדת מתנועעת בקצב אחיד תודה לאל ומספרת לי עם כל שנייה שחולפת שאני חי.

מתוך עצמי אני מביט בעולם ורואה את היופי ברגע של קפיאה בזמן בין קירות החדר, קילוף קטן בפינה וצבע חלק במרכז, נקודה קטנה של כתם מהדייר הקודם. משם מפנה מבט לחלון ורואה את העץ שעומד שם מי יודע כבר כמה שנים ועליו נשענות ציפורים מצייצות, וחתול מנמנם על גג מעץ של הביתן הרעוע מתחת. מי יכול לומר לי ומי יכול שלא שאלוהים שם בתמונה איתם או שהוא זה הם עצמם.

בתוך פניני חוכמת הויקיפדיה מצאתי משפט שמתאר את פרדוקס הכול יכול של אלוהים לפי ההיגיון האנושי: אם הוא יכול ליצור אבן שלא ניתן להרים, במידה והוא ירים אותה זה כבר לא אבן שלא ניתן להרים, במידה והוא לא יכול להרים אותה הוא כנראה גם לא יכול היה ליצור אותה ולהניח אותה שם.

ההיגיון האנושי החושב שהוא קיים או קיים כי הוא חושב נגמר לי בפחד ממחלה קשה, מתאונת דרכים, מהתמודדות עם טראומה, מהיפגעות של אדם קרוב. אלוהים שלי לא נמצא רק בהיגיון – הוא נודד למרחבים אחרים ורבים. אלוהי הבטן משדר לי תחושות. מנתב אותי לקבל החלטות רגעיות ואומר לי לאהוב או לשנוא, לכעוס או להירגע ולאכול את כל מה שטעים, מה שמזין, ומה שכיף להכניס לגוף כי אכילה זו חגיגת החיים.

אלוהים הוא בשיר וברוח, בטבע ובעיר, בגינה בשדה, במגדל הגבוה. במלחמה הקרה והחמה. בין ליקוי החמה להתגלות הלבנה. בין רגע של שמחה וצער וכאב, בין שאני עוזב אחת ולאחרת אומר 'אוהב'. בין געגוע ותחושת צביטה בלב, ובין סתמיות חולפת של הזמן שעוזב ועוזב.

אני לא רוצה להכניס את אלוהים לנוסחא מתמטית, לא רוצה להבין אותו בהיגיון, לא רוצה לצעוק אותו מהבטן: "טטה, טטה", "תבוא", "תציל" ו"תגאל", "שלח לנו משיח", "הבא גאולה", "תן נחמה". "רחמים רחמים". לא תודה.

אלוהים שלי נמצא באהבה ובטעם החיים. באמונה שאני רוצה בטוב, ביכולת לעשות ליצור ולחשוב.

ואני רוצה לקרוא לחברים שלימיני ולשמאלי ברחוב, בדירות הבניין, בעיר הצפונית או ביישוב הדרומי, מעבר לגבול או אחרי האוקיינוס, בקטבים וסביב קו המשווה. אלוהים אוהב אותנו בהווה, אנחנו אלוהים ביחד, וכולם מוזמנים לאהוב. צריך להתמודד עם הפחד וצריך להיות קרוב למה שמרגישים מבפנים.

ויחד עם זאת אף פעם לא להפסיק לרצות לחשוב.


x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים. רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.