אחד במאי כמקור השראה עבורנו


אחד במאי כמקור השראה עבורנו


 
אחד במאי כמקור השראה עבורנו
החג הזה מזכיר לנו דגלים אדומים של רוסיה הקומוניסטית והאימפריה של ברית המועצות, שזכתה לאהדה מהתנועה הקיבוצית בארץ ישראל. "ילדי סטאלין" של ראשית שנות החמישים ראו בו מודל מנהיגות, ונשאו אליו את יהבם בכינון הצדק העולמי.
רק לאחר מותו עם תהליך הדה- סטאליניזציה שהובילו ממשיכיו, הבינו את הטעות המרה. האיש כשמו כן הוא (איש הפלדה) היה רוצח המונים.
ראשיתו של "אחד במאי" אינו קשור בהיסטוריה רוסית, אלא בהפגנה שהתקיימה בעיר טורונטו שבקנדה ב־15 באפריל 1872. את ההפגנה ארגנה פדרציה של איגודי עובדים בדרישה לשחרר ממעצר 24 פועלי דפוס שהנהיגו שביתה במטרה להגביל את יום העבודה ל־9 שעות.
החג מראשיתו מעודד שוויון חברתי, צדק לעובדים ומאבק בבעלי השררה שמנצלים את האזרח הקטן שעליו נשענת כלכלת המדינה.
בריה"מ אינה מודל עבורנו, כך גם קובה או סין של היום. אלו משטרים אפלים שאינם מכבדים זכויות אדם. יחד עם זאת הרעיון הסוציאליסטי ביסודו מכיל מרכיבים חשובים לטובת החברה. מאבק ברדיפת בצע, בקשרי הון שלטון, בדריסת החלש, עירנות אזרחית ויציאה למחאה כנגד עוולות השלטון.
"צֶ֥דֶק צֶ֖דֶק תִּרְדֹּ֑ף לְמַ֤עַן תִּֽחְיֶה֙ וְיָרַשְׁתָּ֣ אֶת־הָאָ֔רֶץ" כתוב בספר דברים פרק טז
פסוק שמחייב אותנו לשמור על כללי צדק, קו שהנחה את נביאי ישראל כמו שכתוב בהכרזת העצמאות:
"מדינת ישראל תהא פתוחה לעליה יהודית ולקיבוץ גלויות; תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה; תהא מושתתה על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל".
למשל הנביא עמוס שהוכיח את ממלכת ישראל בתקופת המקרא:
"כֹּה אָמַר יְהוָה עַל שְׁלֹשָׁה פִּשְׁעֵי יִשְׂרָאֵל וְעַל אַרְבָּעָה לֹא אֲשִׁיבֶנּוּ עַל מִכְרָם בַּכֶּסֶף צַדִּיק וְאֶבְיוֹן בַּעֲבוּר נַעֲלָיִם." (עמוס פרק ב)
דברי הנביא מזהירים אותנו גם היום מפני כוחם של בעלי סמכות, שררה וממון. מקשרי הון שלטון, רדיפת בצע וטובות הנאה שעלולים להניע את אנשי המשפט, הממשל הרפואה והחינוך שייעודם להיטיב עם האדם, ולא לרמוס אותו.
פרופ' יעקב מלכין שייסד את מכון תמורה - יהדות חילונית הומניסטית והסמיך לראשונה רבנים חילונים בישראל אמר:
"כללי צדק הם או אוניברסליים או לא כללי צדק".
ערכי הסוציאליזם ביסודם אוניברסליים מתוך תפיסה ששוויון וצדק חברתי נכונים לכל אדם באשר הוא אדם, זאת במינון נכון ולא באופן כוחני ותועלתני כמו שקרה בבריה"מ, ומתרחש היום במדינות שציינתי. שוויון זכויות חברתי מגיע לגברים ונשים, יהודים וערבים, ולכל אדם בעולם.
לכל ילד מגיע בית חם, מזון וחינוך. אלו ערכים שצריך לטפח ובשמם כדאי לגלות מודעות ליום המיוחד הזה.
כדאי להזכיר בהזדמנות זו את תנועת "הבונד" היהודית שפעלה להנחלת ערכים סוציאליסטים בקרב יהדות מזרח אירופה, יחד עם תנועת הנוער שלה "צוקונפט" (העתיד). התנועה נכחדה בשואה, עם רוב אנשיה.
היום הזה מהווה הזדמנות טובה לזכור עולם יהודי שהאמין בשוויון חברתי ופעל להגשמת רעיון אוניברסלי בשפה יהודית
.
בתמונה: סמל "הפועל" מתוך: ויקיפדיה האנציקלופדיה החופשית

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים. רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.