השירים שעיצבו את התרבות הישראלית

התרבות היהודית משוחחת עם תרבויות העולם. זה ניכר עוד מתקופת המקרא. אברהם יצא מאור כשדים לכיוון הארץ המובטחת. עוזב את מרחבי התרבות המסופוטמית העשירה במיתולוגיות, מבנים ארכיטקטוניים מרהיבים, ספרות ואמנות, ומגיע לכנען.

גם כאן פגש לא מעט עמים ותרבויות. יוסף יורד למצרים, ומשה מוביל את בני ישראל חזרה לארץ, פילון האלכסנדרוני כותב במצרים, הרמב"ם כותב בערבית, ודונה גרציה מאיטליה חלמה על ארץ ישראל באיטלקית.

עם ישראל נדד בעת העתיקה ברחבי אימפריות עצומות כמו מצרים, יוון ורומא.

בתקופת בית שני ניכרת השפעה הלניסטית נרחבת המתבטאת בשמות המנהיגים כמו אלכסנדר ינאי ויוחנן הורקנוס. בעידן המודרני עם עליית הלאומיות באירופה נוסדה התנועה הציונית כשהיא מושפעת מרוח מהפכנית של הוגים ומשוררים גרמנים, צרפתים, איטלקים ועוד רבים. טשרנחובסקי תרגם את המיתולוגיה היוונית לעברית, ז'בוטינסקי תרגם את "העורב" של אדגר אלן פן, יצירה ספרותית נפלאה, נעמי שמר הושפעה מ LET IT BE של הביטלס וכתבה את "לו יהי" שהביא הרבה תקווה לאנשים בתקופה מאוד קשה במדינה.

אני מאמין בכוחם של שירים לרומם את הנפש בכל הגילאים.

בהרצאה שלי "שרים עם העולם", אני מביא את ההשפעות השונות מימי קום המדינה עם שירים שהגיעו מרוסיה ונטמעו בתרבות החלוצית, שונסונים צרפתים של שנות החמישים שהביאו נעמי שמר, אהוד מנור, ויוסי בנאי לתרבות העברית, שירי פולק אמריקאי מדילן עד דון מקלין, ושירים מתרבות יוון וארצות ערב.

אני מתרגש כל פעם מחדש להביט בלחלוחית של אנשים מבוגרים שהיו שותפים לדור מייסדי המדינה, חלקם עלו מארצות שונות, והשירים האלה ליוו את נופי ילדותם.

אם תרצו שאגיע אליכם למועדון הוותיקים ביישוב, למתנ"ס העירוני או לסלון הביתי

צרו איתי קשר ונשיר יחד עם העולם.

בתמונה: שרים יחד עם העולם במועדון ותיקים קיבוץ סער



x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים. רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.